Partner serwisu
Drogi i autostrady

Przewoźnicy narzekają na viaTOLL. Resort transportu szykuje zmiany na lepsze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Data publikacji:
15-05-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury/PKD

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Przewoźnicy narzekają na viaTOLL. Resort transportu szykuje zmiany na lepsze
fot. viatoll.pl
– Przedstawiciele organizacji przewoźników i kierowców mają spotkać się w maju, by rozważyć wystąpienie ze skargą do Komisji Europejskiej w sprawie nieprawidłowości w pobieraniu opłat elektronicznych za korzystanie z dróg – zapowiedział przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Bolesław Milewski. Resort transportu deklaruje chęć udoskonalania rozwiązań, ale ogólnie jest zadowolony z systemu viaTOLL.

Elektroniczny system poboru opłat za przejazd samochodów i autobusów o masie powyżej 3,5 tony po wybranych drogach obowiązuje od lipca 2011 r. 17 kwietnia br. Komisja Infrastruktury Sejmu rozpatrzyła informację ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej na temat jego funkcjonowania. Wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz ocenił, że efekty działania i wpływy osiągane z systemu są zgodne z oczekiwaniami, choć - jak w każdym systemie informatycznym – „zdarzają się operacje, które mogą budzić pewne wątpliwości”. Łącznie sieć dróg objęta systemem wynosi 2191 km. Miesięczne wpływy z opłat wahają się od 60 do 70 mln zł, w miesiącach letnich dojdą do poziomu 90 mln zł.

Dla przedstawicieli branży transportowej oraz kierowców nie są to „wątpliwości”, lecz poważne nieprawidłowości, uzasadniające podejrzenia o brak legalności stosowanych rozwiązań, zwłaszcza w obszarze karania kierowców.

Inny zarzut przewoźników jakość dróg, za które pobiera się opłatę. Sztandarowy przykład to autostrada A18 od granicy z Niemcami w Olszynie do Krzyżowej. Uskoki na tej drodze mają po 5-6 cm. Jeśli koło uderzy w taki uskok, to pękają druty w oponach. Pisali pisma w sprawie zrezygnowania z pobierania opłat na tej drodze, ale zastępca dyrektora Departamentu Dróg Krajowych i Autostrad MTBiGM poinformował, że nie planuje się zniesienia opłat na tym odcinku. W tej sytuacji przewoźnicy z Górnego i Dolnego Śląska, najczęściej korzystając z tej drogi rozważają protest w okresie największego natężenia ruchu z zagranicy.

Największe emocje budzi jednak praktyka karania za przejechanie bramki kontrolnej bez opłaty. Wynosi ona 3 tys. zł za przejechaną bramkę. Co ciekawe, również odpowiadający za kontrole wnoszenia opłat funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego podobnie widzą funkcjonowanie systemu. Przewodniczący Związku Zawodowego Inspektorów Transportu Drogowego Hubert Jóźwik zauważył, że paradoksalna jest sytuacja, w której nie ma ograniczenia wysokości nakładanych kar. Jeśli kierowca przejedzie przez dziesięć bramownic, musi zapłacić karę w wysokości 30 tys. zł, a w ustawie o transporcie drogowym znajduje się ograniczenie wysokości kar nakładanych na przedsiębiorstwo do kwoty 10 tys. zł. Oznacza to, że dla przedsiębiorstwa najwyższa kara to 10 tys. zł, a dla kierowcy, który zarabia często kilka tysięcy złotych, wysokość kary jest nieograniczona.

Dyrektor Sekcji Serwisowej Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Andrzej Lenkiewicz wyraził opinię, że nie do zaakceptowania jest rozbieżność między wysokością nakładanych kar, a opłatami których dotyczą. Opłata, jaką należy uiścicie za przejazd bramownicy na konkretnym odcinku drogi, wynosi w niektórych przypadkach od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy, a w niektórych kilka złotych. Kara za przejazd bez opłaty jest nieproporcjonalnie represyjna. Podobnie wygląda sytuacja, jeśli chodzi o możliwość naprawienia błędu. Może się zdarzyć, że jadąc drogą płatną, z różnych powodów zabraknie nam środków na koncie. Wiemy że tak się stało i chcemy, mimo to zapłacić za przejazd. System takiej możliwości nie przewiduje, gdyż nie posiada wbudowanej możliwości uregulowania debetu. To kolejny element, który należy w pilnym trybie zmienić.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5